Udgivet i Skriv en kommentar

Præsentation af Team LBP Strength & Fitness Atlet Rikke Thier

Navn: Rikke Thier (Rikke blogger her: Rikke Thier Blog)
Alder: 22
Bopæl: Randers
Beskæftigelse: Studerer optometri

Træningserfaring:
Siden jeg var lille har jeg spillet håndbold i mange år, men stoppede da jeg var 15. Herefter forelskede jeg mig i styrketræning, da jeg fik adgang til et motionscenter gennem mit fritidsarbejde. Dog anede jeg ikke rigtig hvad jeg lavede dernede ud over bænkpres, squat og biceps curls. Det blev heller aldrig rigtig til noget fast, men mere bare noget jeg gjorde når jeg lige havde tiden og lysten til det.
Senere blev jeg bidt af poledance, som jeg gik til i et års tid, hvor jeg begyndte at se min krop udvikle sig, og blive bare en anelse mere muskuløs end tidligere – og det var nok dét der gjorde, at jeg vendte tilbage til at træne med vægte. (Men mere om det lige om lidt!)
Kort og godt har jeg trænet fast og målrettet mod konkurrence siden midten af 2013.

Målet med træning:
Mit ultimative mål med træningen er at forbedre min fysik, og gøre min krop så stærk som mulig til at bære mig igennem hele livet uden skader og skavanker. Jeg ELSKER at se kroppen forandre sig og forbedre sig. At jeg så har muligheden for samtidig at stille op i fitness konkurrencer, er jo bare en kæmpe bonus som gør det hele en tand sjovere! Men mit mål for i år med min træning er endnu engang at stå på scenen til debutantstævne 2015 i bikini fitness. Jeg går efter at være bedre end jeg var sidste år, men eftersom Lonnie er en skide god træner, har jeg fundet ud af det måske er lidt ”lavt sat” med det mål, så jeg knokler 100% for en kvalifikation til DM i bikini fitness.

Formbillede 1

 

 

 

 

 

Billedet til venstre er taget 4 dage før scenen sidste år, og billedet til højre er taget 14 uger ude fra dette års konkurrence, ca 6 kg tungere.

Derfor valgte jeg Lonnie som coach:

Jeg kontaktede allerede Lonnie tilbage i 2013, hvor hun lavede det første program til mig. Jeg havde fået hende anbefalet af en veninde, og vidste allerede fra første møde, at Lonnie var en virkelig dygtig træner. Dog mente jeg ret hurtigt at græsset var grønnere på den anden side, da en ny mulighed bød sig, men præcis et år senere, i september 2014, måtte jeg igen sende Lonnie en mail om at jeg igen ønskede hendes vejledning og coaching, og har ikke fortrudt det en eneste dag siden!
Lonnie er en coach der siger tingene som de er, og det passer perfekt til mit temperament. Jeg forstår bedst tingene hvis det bliver sagt lige ud og direkte, og det gør Lonnie.
Da jeg kontaktede Lonnie i september 2014, var jeg praktisk talt kun lige kommet ned fra scenen til NC14. Så jeg søgte faktisk hjælp hos Lonnie til at komme igennem ”tiden efter scenen”, fordi jeg med det samme kunne mærke jeg ikke anede hvordan jeg skulle spise eller træne efter. Her lærte Lonnie mig at lytte til mig selv og min krop.

Lonnies tilgang til både kost og træning er meget anderledes end det jeg kommer fra hos min tidligere træner, og for mig virker det langt mere afslappende – for man skal jo ”bare bruge sin fornuft og mærke efter hvad det er kroppen vil.”

Lige så skrap som Lonnie kan virke, lige så meget kan man mærke hun oprigtigt går op i den enkelte og ens helbred, lærer folk at have hovedet med sig og være realistisk med sine mål og med sin træning og kost.
Jeg kan mærke, at det ikke ”bare” er et træningsforløb mod en konkurrence jeg har fået ved at være under vingerne på Lonnie. Hun har lært mig at tænke (lidt mere) selv, ”learning by doing”/ ”Trial and error” om man vil. Lonnie har (som regel) svaret, men hun giver kun en værktøjerne til at arbejde sig frem til svaret, i stedet for at servere det på et sølvfad. Og det er netop sådan hun har lært mig at lytte mere til min krop, og bruge min sunde fornuft. Det er som sagt ikke kun et konkurrenceforløb jeg har fået hos hende, men værktøjer til en livslang læring om mig selv og min krop. TAK for det, Lonnie!

Planer efter konkurrencen:
Helt ærligt, så har jeg ikke lavet de vilde planer endnu. HVIS jeg kvalificerer mig til DM går jeg da med planer om at stille op til det, men hvis jeg ikke gør, tror jeg at jeg tager en pause fra konkurrence og konkurrencediæt. Så vil jeg forsøge at opbygge styrke nok til engang at klare en atletic fitness runde, som jeg går med en idé om jeg vil have prøvet inden jeg bliver 27. (Ting tager tid i den her verden!) Men jeg ved det ærligt talt ikke endnu.

Jeg vil uden tvivl fortsætte med at træne på samme niveau som jeg gør nu, men om den skal stå på konkurrencediæt igen næste sommer, det ved jeg dog ikke. Og logisk nok, så er mit klare mål efter konkurrencen, at komme hurtigere tilbage til en fornuftig offseason form i år, end jeg gjorde sidst 😉

Konkurrencediæt hos Lonnie:
Min konkurrencediæt hos Lonnie er MEGET anderledes end den jeg var igennem sidste år. Jeg får meget mere mad, og meget mere RIGTIG mad, i stedet for en masse kosttilskud. Derudover har jeg også langt mindre cardio (Ingen morgencardio!) Mine træningspas er 40-50 minutters varighed, fordelt på 4 dage. Det er jo imponerende man overhovedet kan komme i form med så lidt træning og så meget mad, modsat sidste år 😉 Indtil videre har jeg stort set ikke bemærket jeg er på diæt, til trods for jeg er 9 uger ude fra scenen. Okay okay, jeg har ikke spist nær så meget is som jeg måske godt gad, men jeg har ikke de store ”cravings” i år. Der er som sagt masser af god mad, og lækre opskrifter når man er på diæt under Lonnie. (En af favoritterne er ”Runes chili con carne”, opskriften kan findes her på Lonnies blog!)

Formbillede 2

 

12 uger på diæt.

 

 

 

Vægt:

Jeg kan se mange af de andre har kommenteret på deres on/offseason vægt, så jeg vil da også lige fortælle at jeg ca. er 10 kg mere værd i min offseason end i slutningen af min konkurrencediæt 😉 Jeg satser dog på at kunne holde den omkting 5-7 kg denne gang!

Og så tror jeg helt ærligt ikke jeg er meget mere spændende end dét – godt nok handler det vidst mest om hvor dygtig en coach Lonnie er, men det afspejler vidst også bare hvor glad jeg er for at have fået den vejledning der passer til lige netop mig!

Formbillede 3

 

 

 

 

 

 

 

Sidste års sceneform vs formen i år, 11 uger ude – 5 kg til forskel

Ikke-navngivet1

Det her er så mig, 10 uger ude fra konkurrencen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *