Udgivet i Skriv en kommentar

Træn det du vil være god til

Efter jeg fik en “diagnose” på hvad der var galt med min ryg/bækken/hofte, har jeg gradvist fundet frem til en træning der fungerer uden problemer og som ikke fører til smerter, men som stadig holder mig igang, giver fremgang og øget styrke.

Det har betydet et farvel til almindelige Squats, til fordel for Frontsquats (her er belastningen anerledes, for ryg og bækken) så det er ikke den store omvæltning.

Et farvel til Dødløft i konventionel forstand, til fordel for flere forskellige varianter over samme tema.

Et goddag til ny fokus, et fokus på Hypertrofi (muskelvækst) for at genvinde lidt af tidligere tiders størrelse og også et goddag til ny fokus på styrke i kropshævninger. Jeg elsker følelsen af at være stærk i en given øvelse og Chins har altid været en af mine yndlingsøvelser og jeg besluttede mig derfor for, at når jeg ikke kunne fokusere på styrke i de to førstnævnte løft, da sagtens kunne fortsætte med at løfte mig selv fra jorden og blive stærkere til det.

Jeg har enviderer ryddet op i kosten for at fokusere på at give min krop de bedste vilkår og få lidt mindre fedt på kroppen og forsøge at dæmpe den evige inflammation i kroppen.

Det har betydet at jeg har fået målrettet min træning, planlagt hver detalje i træningen og med det også et øget fokus på at få ordentlig tid til MIN træning. For mig har det været superlet at overgive mig til strømmen af mails og andre detaljer jeg lige kunne få klemt ind mellem mine klienter og ofte gik det ud over min egen træning, til stor frustration for mig selv. Jeg har et online booking system, hvor mine klienter selv kan booke deres træninger ind, det system oprettede jeg mig selv i som klient og jeg booker aftaler til træning hos mig selv, fordi jeg så altid har en plads i min kalender og en aftale med mig selv om at det er det tiden skal bruges på. Det er oftest altid en tid mellem mine klienter, fordi så når jeg ikke at sætte mig ned og bruge tid på noget andet ud over mine måltider. Det har været løsningen for mig og fungerer nu 100 % optimalt, der er altid noget med en baby i huset og det har også krævet tilpasning i tidsplanen efter skift til vuggestue, som faktisk er noget af det bedste vi har gjort! Det betyder at jeg på dage med sent fri, kan tillade mig at hygge med hende hjemme til kl. 9.30 og hun kan blive hentet af sin fra kl. 15.00. Nå det var en længere smøre udenom.

Fakta er at det har givet stor fremgang atter at finde fuld fokus!

Jeg er gået 2 kg ned i vægt og flere cm i omkring talje og hofte, mine mavemuskler er dukket op fra gemmerne, styrken er gået fra 5 x 17,5 kg. i chins til 5 x 23,5 kg i chins, det vil sige en vægtøgning på 6 kg. og kun en nedgang i egen kropsvægt på 2 kg. altså har jeg på 9 uger øget min styrke i chins med 4 kg. Det er jeg ovenud tilfreds med og det havde jeg faktisk ikke forventet.

Chins 5 x 23 kg  – Video

Min bænkpres er ligeledes steget til 11 x 60 kg. og med en kropsvægt på 56.5 kg. syntes jeg det er meget fint at jeg kan løfte mig selv og lidt til 11 gange 😉 Mit fokus på den helt tunge bænkpres er væk, jeg supplerer med massevis af pushups varianter, ringdips, andre presøvelser.

Så mine 50 cents her er: hvis du vil være god til noget, så vælg præcis hvad det er du vil være god til, lav en plan, FØLG den også selv om det ikke giver resultater lige med det samme, det er på den lange bane resultaterne tæller. Min resulater tikker ligeså stille ind og jeg venter gladeligt på dem fordi jeg ved jeg holder mig til min plan og følger den til punkt og prikke efter bedste formåen og udfra de vilkår jeg har lige nu!

2015-06-19 14.05.03 2015-06-19 14.05.48

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *